انعکاسی بودن و وابستگی خطی موضعی عملگرهای خطی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده الهام فخاری
  • استاد راهنما امان الله اسدی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

نمایش ماتریسی عملگرهای خطی روی فضاهای با بعد متناهی ازار منحصر به فردی برای بررسی این دسته از عملگرهای خطی است. چند جمله ای ویژه آنها با توسل به دترمینان و به تبع آن مقادیر ویژه به سادگی قابل محاسبه است. قضیه کیلی همیلتون نشان می دهد چندجمله ای ویژه، پوچ ساز عملگر خطی است. از مقایسه چند جمله ای کمین (مولد پوچ ساز عملگر خطی) و چندجمله ای ویژه اطلاعات مفیدی در خصوص عملگر خطی حاصل می شود. کاپلانسکی با اندکی تعدیل در مقایسه وابستگی خطی و وابستگی خطی موضعی، این مفاهیم را به عملگرهای خطی روی فضاهای نامتناهی البعد گسترش داد. در واقع کیلی همیلتون روی فضای متناهی البعد و کاپلانسکی روی فضاهای نامتناهی البعد نشان دادند که مجموعه عملگرهای موضعاً وابسته خطی، وابسته خطی هستند. در فصل اول ثابت می کنیم که فضای تولید شده توسط خانواده ای از عملگرهای موضعاً وابسته خطی دارای عملگری پوچ توان است. چون استقلال و وابستگی موضعی از وجود بردارهای جداساز تاثیر می پذیرد در فصل دوم به بیان تعریف بردار جداساز و ویژگی های بردارهای جداساز یک فضا می پردازیم. در فصل سوم ثابت می کنیم که زیر فضای nبعدی از فضای عملگرهای خطی متشکل از تمام عملگرهای غیر صفر با رتبه بزرگتر از nباشد، دارای بردار جداساز می باشد. در فصل سوم به کمک عملگرهای موضعاً وابسته خطی فضای انعکاسی را تعریف می نماییم. لی و پن در سال 2003 ثابت نمودند که زیر فضای n بعدی از فضای عملگرهای خطی متشکل از تمام عملگرهای غیر صفر با رتبه بزرگتر یا مساوی n^2 باشد، زیر فضایی انعکاسی است. بعلاوه به گسترش مفاهیم فوق می پردازیم و رابطه میان انعکاسی بودن زیرفضا و بردار جداساز داشتن فضا را بررسی می نماییم. در فصل چهارم شبکه و فرم های مقدماتی روی فضای موضعاً محدب را تعریف می نماییم. و به بیان ارتباط بین انعکاسی بودن زیرفضا و شبکه زیرفضاهای پایا می پردازیم. در ادامه این فصل، رابطه ای که میان فرم های مقدماتی و زیرفضاهای پایا وجود دارد را مشخص می سازیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازتابی و زبردوری بودن رده هایی از عملگرهای خطی

در این پایان نامه، منظور از h یک فضای هیلبرت مختلط نامتناهی بعد و تفکیک پذیر است. همچنین، ( b(h جبر تمام عملگرهای خطی کراندار روی فضای هیلبرت h است. مطالب این پایان نامه به شرح زیر تنظیم گردیده است: در قسمت اول، گردایه عملگرهای m-ایزومتری در نظر گرفته شده است. می توان گفت که این عملگرها به نحوی تعمیمی از ایزومتری ها هستند. پس از مشاهده ی بعضی خواص ساده ی این عملگرها، همه ی عملگرهای تغییر جای ...

15 صفحه اول

مدل سریهای زمانی دو خطی گسسته مقدار بر اساس عملگرهای تصادفی پگرام و رقیق ساز

در این مقاله، یک مدلبندی دوخطی گسسته مقدار جدید بر اساس ترکیب دو عملگر تصادفی رقیق ساز و پگرام معرفی میشود. برخی از ویژگیهای آماری مدل فوق مورد بحث قرار میگیرند و پارامترهای مدل توسط روشهای کمترین مربعات شرطی و یولواکر برآورد میشوند. به کمک شبیه سازی، رفتار و کارایی دو روش برآورد مورد مطالعه قرار میگیرد و درانتها، کارایی مدل معرفی شده در برازش دو داده واقعی بررسی میشود.

متن کامل

هم خطی(خطی بودن)آماره(ناپارامتری)ویلکاکسون

چکیده: استنباط آماری تنها بر اساس مشاهدات نمی تواند باشد، به منظور پاسخ به مسائل علمی آمار مجبوریم فرض کنیم که مکانیزم تصادفی، داده ها را تولید می کند. این مکانیزم تصادفی یک مدل نامیده می شود. به طور مشخص چیزی که ما راجع به مدل ها در می یابیم کیفیت تأثیر تغییرات روی داد ه هاست. مطالب فراوانی راجع به روش های بهینه سازی برای مدل ها که با جزئیات زیادی مطرح شده اند وجود دارد. اگرچه میزان روش های آ...

نتایجی پیرامون مدولهای تبدلات خطی و عملگرهای خطی کراندار

در این رساله به بررسی مدول های تبدیلات خطی روی فضاهای برداری و همچنین مدول های عملگرهای خطی و کراندار روی فضاهای هیلبرت می پردازیم.

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023